Pages

Kepentingan Biji Aprikot /amygdalin/B17 alam kehidupan kita

>> April 8, 2011


Fakta Tentang Biji Aprikot
 

Berdasarkan kepada buku  "World without Cancer", biji aprikot mentah mengandungi kadar kepekatan B17 yang tertinggi jika dibandingkan dengan biji-biji buah yang lain.  Biji epal adalah yang kedua tertinggi. Apabila anda makan sebiji epal, makanlah kesemuanya, bijinya dan lain-lain.
Sebagaimana biji-bijian yang lain Biji Aprikot amat berkhasiat dan ia adalah makanan kaum Hunza dipendalaman yang bebas dari kanser, sihat, lanjut usia sehingga lebih 120 tahun. Antara nutrient yang banyak terdapat pada biji aprikot ialah enzim Amygdalin atau Laetrile atau disebut Vitamin B17. Tugas B17 ini hanyalah memusnahkan sel asing dan mengeluarkannya melalui pembuangan air. B17 terdapat dalam banyak makanan, malangnya tabiat pemakanan kita hari ini di negara membangun telah mengenepikan dan mengurangkan penggunaan B17 yang rasanya agak pahit. Sebagai contoh masyarakat yang mengamalkan pemakanan tradisi ini dikatakan bebas dari kanser kerana makanan mereka kaya dengan B17.
Selain dari biji aprikot, bijirin lain ialah Almond pahit, pie apple, biji buah anggor, millet (yang sekarang ini digantikan dengan gandum yang kurang B17), broad beans, sengkuang, Oren, ubi kayu, kacang hijau, keledek, buah betik , B17 juga terdapat didalam sesetengah rumput seperti wheat grass, johnson, tunas dan southen.

B17 pertama kali di ektrak dan diberi nama 100 tahun dahulu malah telahpun didaftarkan didalam pharmacological sebagai ubatan tidak bertoksin, tetapi terdapat racun yang terperangkap yang dinamakan Cyanide seperti garam harian yang mempunyai sodium tetapi tidak merosakkan tisu manusia, Ia tidak beracun seperti garam dan gula yang kita makan hari ini.

Kebiasaan sistem pertahan tubuh mampu menghalang dan menghapuskan sel kanser ini tetapi semasa berlaku stress atau sakit, maka sistem pertahanan tidak berupaya melawan mereka.

B17 akan hanya bertindak balas pada sel yang tidak normal dalam badan manusia termasuk sel kanser, tumor, jerawat atau pun buasir. Enzim yang terdapat dalam sel kanser dapat membuka kunci amygdalin maka terhasillah dan tindakbalas metabolik badan yang berkanser dan cyanide tersebut memasuki aliran darah. Maka secara semulajadi akan dineutralkan oleh hati.

Hati (liver) bekerja dengan lebih kuat jika terdapat ada unsur toksin dalam badan, sehingga kesan yang dapat dilihat ialah kerosakan hati akibat penghasilan toksin dalam badan, tetapi bukan kerosakan dari kanser. Jika tubuh terlalu banyak toksin dan tidak dapat keluar dari badan besar kemungkinan akan mengidap kanser hati pula.


Biji aprikot mentah mempunyai kandungan B17 yang sangat tinggi dan tertinggi diantara yang lain-lainnya. Biji aprikot hanya berkhasiat dalam bentuk mentah,tidak dimasak,tidak dipanggang dan tidak dibekukan.

Untuk menghilangkan rasa pahit apabila memakan biji aprikot ini, anda boleh memakannya bersama buah-buahan lain. Contoh, anda boleh makannya bersama kismis atau kurma atau buah-buahan segar yang lain.

Biji Aprikot mentah dijual dengan harga RM80 untuk 1 kg.Manakal kapsul biji apricot dijual dengan harga RM89 untuk 150biji kapsul.Untuk makluman biji apricot,bolehla menghubungi saya di markay84@yahoo.com atau 017-3259849

1 ulasan:

Faizal SB August 1, 2011 at 12:27 PM  

Saya berminat dengan biji aprikot ni, Mcm mana nak beli?

Related Posts with Thumbnails

Saya Mahu Buku Jana RM Dari Rumah

Kelab Bola Sepak

Blog ini Tentang...

CeriTa-ceriTa Yang kAMi Ingin Kongsi bersama...

tweet...

    HObi Kami...

    1) Tidur...ZZzzz
    2)Tengok tv kat sofa empuk..haha
    3)Makan jajan---->hobi my wife:-)
    4)Tengok wayang...tapi time darurat,cd pun boleh je,kuikui
    5)Gi jalaN-jaLaN--->hobi my hubby

    raMai tak yang VieW??

    Hilangkan Gementar Sebelum Akad Nikah

    Footer

    Arigato.....Sila datang lagi..

      © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP